det är inte okej...

... att ha späckhuggare i fångenskap.

Mitt absoluta favoritdjur som mitt hjärta slår lite extra för är späckhuggaren. När jag var ca 9år så var jag nere på Marinerland i Nice i Frankrike, där har dem späckhuggare i fångenskap. Detta väckte såklart mitt intresse samtidigt som jag redan då kände att det var något fel, för späckhuggare ska väl inte ha böjd ryggfena? Intresset ökade i takt med att Rädda Willy filmerna släpptes.

Idag vet jag att späckhuggare inte kan må bra i fångenskap. Hos de stora hanarna så böjder sig ofta ryggfenan. Dessutom så är dessa djur flockdjur där de verkligen håller ihop i familjerna och aldrig överger varandra, exempelvis om en strandar så stannar de andra flockmedlemmarna vid stranden. I fångenskap så kan aldrig dessa flocker byggas upp på max 4 individer. Och faktiskt det finns väl ingen inhägnad som är tillräckligt stor för ett djur som blir upp till 9m!!! Jag satt och såg på några youtube klipp där späckhuggare har attackerat tränare. jag blir så ledsen när jag ser det. Klart dem inte är stimulerade. Det är rovdjur där de måste jaga för att överleva. Och rör sig långa sträckor varje dag. Självklart kan det hända olyckor! Dessutom så fångas många späckhuggare i det vilda och placeras i fångenskap, något som innebär ett trauma för djuret.

Späckhuggaren hotas idag också av förgiftning bla PCB som finns i fisken som vissa populationer lever av. Även de som jagar säl drabbas av detta, alltså en majoritet av späckhuggarpopulationen.

Min dröm är att få jobba med dessa fantastiska, vackra djur där familjebanden är väldigt starka. Att få jobba med dem i sin rätta omgivning. Kanada är ett föredömme för hur man ska hantera och bevara sina späckhuggare, ja alla sina djur. Där har de reglerat turismen kring valarna mycket, med hur många båtar man får vara runt djuren mm. Där vill jag bo och jobba!

Men närmast just nu blir väl att få dit min späckhuggartatuering.


Kommentarer
Postat av: Liindaaah ♥

fin blogg :'))))

2009-07-31 @ 04:11:43
URL: http://misspeerfect.blogg.se/
Postat av: Jennica Björk

bra skrivet tycker jag!

2009-07-31 @ 09:01:34
URL: http://jennicabjork.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0