Effektivitet

Idag har vart en effektiv dag från min sida. Skola som alltid på morgonen, dock så var andra föreläsningen helt värdelös, eller den hade säkert vart bra om jag hade orkat fatta allt han sa men det var gästföreläsare alltså det kommer inte på tentan, så under denna satte jag mig och skrev på gruppen etik-arbete om preimplantorisk genetisk diagnostik vilket är när man kolla på ett embryo om det har några sjukdomar. Dock har detta gått längre i andra länder där man även kan få välja kön på barnet och faran är nu att man snart kanske kan välja hur ens barn ska se ut, så kallade designer bebisar. Med hjälp av genterapi där man i framtiden kan "fixa" med barnets gener och ge det önskade egenskaper är bla sådant vi har med i åtanke. Vad tycker ni om att kolla sjukdomar hos embryon, föda fram syskon som ska kunna donera stamceller samt designerbebisar?
Själv är jag för och emot. Jag tycker att det är okej att titta på embryon om dessa bär på sjukdomar som är så pass farliga att barnet skulle avlida i tidig ålder; alltså innan detta uppnått en reproduktiv ålder och sjukdomen kan föras vidare till kommande generationer. Detta ska då göras på embyon från föräldrar som bär denna sjudom sen tidigare i familjen där sjukdomen innebär ett stort lidandet för barn och föräldrar. Dock är jag emot att man tittar på risker för att råka ut för sjukdomar senare i livet så som alzheimers, detta för att det drabbar en sent och man kan ha levt ett bra liv innan dess och att eftersom personer som har alzheimers har kunnat föda barn och uppnått den åldern så är den biologiskt sett meningen att man ska kunna överleva denna sjukdom så den kan föras vidare: alltså bidra till en större genetisk skillnad i en population. Jag är även emot att man föder fram ett anpassat syskon till ett sjukt barn så att detta kan överleva en sjukdom som det annars hade dött av. Varför det nu? Det låter ju hårt? Även här tänker jag biologiskt att dessa barn "ska" dö då det inte är tanken att generna för den här sjukdomen inte ska föras vidare av en påverkad individ. Då är det bättre med PGD så att dessa barn i framtiden inte alls föds. Även för det syskon som föds fram vad har det för etikskt värde? Är barnet verkligen önskat eller bara fött för att rädda sitt äldre syskon?

Jag var även iväg efter det med Kalle för att prova storlek till hängslena och sedan har jag pluggat. Nu har jag vilat en timme eftersom jag frusit helt sjukt mycket, hoppas det inte är nån sjukdom på väg... men men blir en lugn kväll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0