Tilikum

Jag tror inte någon har missat tränaren som dödades vid Seaword Orlando av späckhuggaren Tilikum. 2 tidigare dödsfall finns där han är inblandad. Jag är verkligen en människa som värnar om djur och späckhuggaren har legat mig varmt om hjärtat sen barnsben. Och jag tycker verkligen att man inte kan lägga skulden på djuret. Späckhuggare kan bli 10m och väga 9 ton. De lever i familjer i olika storlek beroende på vart och hur de lever. Allt från 3-30 djur. Jag tror inte man undersökt hur djuren man har i bassäng hur de skulle levt i naturen. Tilikum har nu levt för länge i fångenskap för att kunna släppas ut. Späckhuggaren rör sig i vanliga fall över flera mil och kan simma i en hastighet på 50 km/h. Tror ni att dom får utlopp för sitt naturliga beteende i en bassäng. Det finns nog ingen bassäng stor nog. Och faktiskt det kommer tillslut hända olyckor. Jag tror inte att den här späckhuggaren är ond på något sätt utan bara understimulerad och att det slår slint. På de nyhetsklipp man ser på internet kan man nu se Tilikum instängd i en liten bassäng, avskärmad från sin familj och att han knappt kan vända sig. Det är inte en lycklig späckhuggare, det kan alla se

Jag tycker man ska se över vilka djur man har i fångenskap, vissa är faktiskt för stora! Värna om de som finns i naturen istället.



Världens vackraste djur enligt mig och inte ska de hållas i fångenskap!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0