Högåsa

Idag har vi som sagt vart på studiebesök på Högåsa gård som har KRAV svinsuppfödning. Där har de endast slaktsvins uppfödning för att bli riktigt bra på det de gör. Smågrisarna köps in från en gård vid Borlänge vid namn Forsa Gård. Kikade på deras hemsida och det verkade riktigt bra. Hittade en gård utanför sthlm som producerar och säljer kravmärkt nöt, gris och lammkött. Nu säljer de knappt sitt kött till butik utan bara i sin egna gårdsbutik. Ska åka ut dit nästa fredag när butiken är öppen för att få se hur det ser ut, kolla runt på gården och se hur djuren har det. Personligen så äter jag ju inte uppfött kött nu för att jag är emot produktionen som den ser ut nu, samtidigt vill jag gynna de personer som har en bra hållning på sina djur. Så jag håller alla tummar för att den här gården ska leva upp till mina förväntningar så jag kan köpa kött därifrån. Dessutom slaktar de djuren på gården och styckar så hela stressen kring transport är borttagen. Vi får se nästa fredag helt enkelt.


bild från Högåsa, de hade öppnat sommarhagarna som var gröna och fina men grisarna hade inte vågat sig ut dit än

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0