Delfiner

Jag är äcklad, arg, ledsen och upprörd. Hur många gillar inte delfiner? Hur många tycker inte att det är bland världens finaste djur? Hur många vet att det fångas och dödas ca 20.000 varje år i Japan?
Fångas för att vi ska kunna titta på dem på delfinarier, de som inte duger, de slaktas och blir kött. Kött som säljs som finare valkött (alltså från större bardvalar och kaskeloter). Alltså, varje gång du går till ett delfinarie så bidrar du till att dessa vackra och intelligenta djur dödas!

Jag kan inte mer än att erkänna att jag har älskat Kolmårdens delfiner, utan dem hade aldrig mitt intresse för valar startat. Men nu räcker det. Det är inte acceptabelt. Och precis som med allt som berör jorden och dess varelser, så måste alla börja göra skillnad. Det kan vi också göra. Vi behöver inte besöka delfinarier.

Nu har jag snart 6månader kvar i Linköping. Många hemma har alltid frågat: skulle inte du jobba med valar? Jo, det skulle, jag vill det fortfarande, mer än något annat. Men det finns inga jobb, och samtidigt skäms jag över mig själv. Att jag inte bestämmer mig för att börja kämpa, att jag kan om jag vill.

bild
Låt dem leva och låt dem vara fria!

Alla ni som inte har en aning om vad jag pratar om nu, och varför jag skriver detta just ikväll borde sett SVT dokumentär som gick 22.00 idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0