Ängstugan

Har idag vart på Ängstugan och provat på barockridning. Det var helt fantastiskt. Hur jäkla roligt som helst och framför allt riktigt, riktigt lärorikt. Red en lite häst som heter Porthos och som är en Anglohispanoarab, en ras som används vid tjurfäktning bland annat. Han såg inte mycket ut för världen i boxen bredvid de fina lustiano-andalusier hingstarna osv. Men han var så himla fin, och lydig. Det roliga var att tänket i ridningen är helt annorlunda jämfört med den vanliga skolridningen och hjälperna var helt annorlunda, så jag kände mig som en riktig nybörjare, och bara grejen att ha tyglarna i en hand och inte använda handen utan möjligen fingrarna var helt klart speciellt. Vi som var där vart i alla fall astaggade på att rida lektioner för Alain på hans fina hästar. Så nu hoppas vi på att få ihop en grupp på 5st och en bil då =/ Annars ska jag oavsett satsa på en tredagarskurs där eller liknande, vore helt awesome! =D
Men bara för att förstå skillnaden i hästhållningen. I Sverige i vanliga fall har man hingstar ensamma i speciella hagar, och i boxar där de inte ser andra hästar. Men här hos Alain stod hingstarna bredvid varandra i vanliga boxar med galler och gick tillsammans i flock i hagen i vanliga hagar med bara eltråd. Ja jag är frälst! Det gav en riktig tankeställare
Jag och Porthos
En andalusier vid namn Zambrano

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0