Freak?

I min framläggning här ska jag vara mer stereotyp än vad jag gillar, men det är bara för att visa min poäng.
Vi har säg Ludvig, mellan 17-24 år. Ludvig spelar fotboll och tycker det är hur kul som helst. Det är hans sätt att koppla av och släppa vardagen. Ludvig spelar fotboll 5-6 dagar i veckan.
Nu kan vi även byta ut Ludvig mot Elin och hon tränar gymnastik istället. Inga konstigheter, eller hur? Det är ingen som ifrågasätter att dem ägnar 5-6 dagar i veckan åt sin träning, det är ju deras intresse och hobby.
MEN! Byt nu ut situationen mot mig: Sara, snart 23, hänger på gymmet eller pass där 5-6 dagar i veckan. Vad händer? Förståelsen hos de flesta människorna är som bortblåst. Träna så det kan man ju knappast göra för att man gillar det, för att det är en avkoppling från vardagen. Nej det måste man göra för att man är galen eller vill gå ner i vikt eller inte är nöjd med sig själv. Att jag dessutom är tjej som gillar att lyfta vikter med grym musik i öronen bland alla män som spänner sig, det får många att se snett.
Jag planerar idag min träning i mitt schema, precis som vilken annan träning som helst. Dessutom så äter jag bättre nu, planerar min mat. Har dragit ner på kolhydraterna för att min mage mår bättre av det.
Till saken: Trots att jag är som vilken annan människa som helst med en sport som hobby som dem lägger 5-6 dagar i veckan på så får jag höra mer ofta än sällan att jag är ett träningsfreak. Jag undrar varför?! Varför får jag dessa ord slängda på mig när fotbolls Ludvig eller gymnastik Elin inte får det? Varför är det inte okej att jag vill bli bättre i det jag tycker om, vilket innebär att jag blir starkare? Varför ska jag behöva bli ifrågasatt när jag tackar nej till bullar, muffins eller liknande, eller när jag väljer att inte dricka mer än två glas vin? Varför ska jag behöva höra att "Du dör nog inte om du inte tränar i veckan"? Klart som fan att jag inte dör, men det betyder inte att jag inte mår bra av det framför allt psyikiskt.
Nej, jag är trött på att försvara min träning, att försvara en livsstil som jag ÄNTLIGEN hittat och trivs med. Tänk er för nästa gång ni ifrågasätter varför! Och om ni undrar var inte anklagande.
VARFÖR!

Kommentarer
Postat av: Elina

Jag kan ju svara på kommentaren som jag sa att du inte dör av att inte träna på Kolmården, för jag misstänker att det är den du hakar upp dig på. Självklart tycker jag att du är ett onormalt träningsfreak, jag säger ju det till dig värjer dag, freak, för jag skulle ju aldrig förstå hur en tjej kan vilja träna. Finns ju ingen chans alls att jag säger så för att jag bryr mig om dig och vill att du ska kunna må bra utan att träna. Så innan du hänger ut folk i din blogg som bryr sig om dig och gör om det till någon form av hat mot din träning, tänk efter lite va?

2012-04-11 @ 06:47:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0