Frivillig motion

Trots att pilska hästen hade galopperat i snön efter ston i lite över 30 min så valde jag ändå att rida idag. Inte för att han behövde motionen utan för att han efter detta äventyr direkt fick ställa sig i en box medan stona kom i ordning och fick vatten och han fick vatten osv. Därför valde jag att rida lite i skritt och trav så hans muskler skulle få röra sig och sedan slappna av på "rätt" sätt. Vädret var helt fantastiskt och jag provade idag Juncos sadel på honom och den satt som en smäck. Fin och duktig häst när han väl kunde fokusera.
Campino fick också röra på sig och idag hjälpte Johanna mig. Vi satte på stigbyglar på longergjorden för att han ska vänja sig vid att det kan hänga och slänga saker där. I skritten var allt lugnt och i traven gick det bra men när han kände av stigbyglarna tvärnitade han och satte in rumpan och tyckte det var rätt äckligt. Och när något är obehagligt då så kommer han in till mig i mitten och söker skydd, så då blir det svårt att longera och man får börja om. Samtidigt är det bra, att han känner tryggheten hos mig. I höger varv kunde han sen trava på utan problem medan i vänster varv var det svårare. Ett par gånger till sen kan jag nog lägga på sadel. Duktiga lilla häst.


dagens pilska häst (inte bild från idag)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0