Ridlektionen

Idag var det lektion igen. Fick sitta på en av de finaste killarna, nämligen Itano. Det är väldigt roligt när man rider mycket unghäst att få sitta på en utbildad häst och se att alla knappar fortfarande funderar. Efter underground passet idag på dagen så var det jobbigare än vanligt att rida ihop honom. Trots att han inte är särskilt hög så är det väldigt mycket häst att rida ihop. Många halvhalter blir det för att benen inte bara ska paddla på. Idag var det mycket sidvärtsträning. Skänkelvikningar i olika vinklar, allt från långa diagonaler, till kortare (45 grader) och rakt upp på medellinjen (då hästen går 180 grader mot målet och måste då trampa över väldigt mycket). Dessa övningar rids framförallt med hjälp av en vridning i höften. Början man ta i handen stannar hästen, eller i Itanos fall, påbörjar levade (alltså stegring) som han även är utbildad i. Det visar tydligt att de inte alls rids med handen utan att den används för att samla det sista upp i de högre skolorna.
Han var riktigt fin i skrittarbetet. Sedan vart han lite stark i traven och sedan väldigt mycket i galoppen. När man fattar från halt på honom så får han väldigt mycket kraft framåt uppåt och är han då pigg blir det väldigt jobbigt att samla ihop, och idag orkade jag inte. Då tar jag i handen lite mycket och han blir som en bulldozer som svar. Men man lär sig i alla fall. Vi avslutade med lite lek i två lag..

Nu ska jag och min rätt möra kropp sova.


En bild på Itano som jag tog vid en heldag vi hade som inte riktigt gör honom rättvisa. Något lång och loj, men här var vi också 1 år tillbaka i utbildningen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0