Framgång på gymmet, snatch och chins

På gymmet idag så körde jag kettlebells. Kettlebells är en träningsform som utförs med ett redskap som ser ut som en kanonkula med ett handtag. De finns flera olika vikter på dem. Kettle är även en tävlingsform där man utför vissa moment. Det är en bra helkroppsträning och är riktigt bra för bålstabiliteten och benen. Efter mitt första kettlepass kunde jag inte sätta mig på toan liksom.


Idag körde jag en utmaning som jag gjort 2 gånger innan. Den består av 4 efterföljande övningar. Snatch, squat, Clean och press. Tidgränsen är 20 min. Första omgången gör man 40 snatch (20/arm), 40 squat, 40 clean(20/arm) och 40 press (20/arm) sedan börjar man om med 30 snatch osv ner till 10. Jag kör denna med 12kg kettle. Första gången jag prova gick det inte, greppet eller framför allt underarmarna klarade det inte. Andra gången gick jag i mål på tiden 19.52. Idag var det dax igen. Tiden: 18.25. En förbättring på nästan 1,5 minut. =D 12 kg kettlen kändes förvånandsvärt lätt och det visar bara hur mycket den andra träningen ger.

Vill ni testa kettle tycker jag att ni ska ta hjälp av en instruktör, vet att det finns gym med kettlar man kan använda men med för tunga så kan man lätt skada sig.

Resten av träningen blev det chins, eller negativa i resan mot min första och lite mage.
En liten snatchguide, men som sagt, jag tycker ni ska ta hjälp i början. För att få träna kettle själv har jag fått ett kort av min instruktör

Chins, jag kan inte göra en, men om man istället startar i toppläget (med hakan över stången, jag brukar hoppa dit) så kan man hålla imot på vägen ner för att stärka musklerna för att kunna göra på riktigt sen. Annars finns det maskiner på vissa gym som hjälper till och tar en del av din kroppsvikt.

Allt för nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0