Shut up and squat!

Idag var det bendag. Ett pass jag har börjat gilla mer och mer. Idag hade jag som önskan att komma upp på 60kg i böjen och när jag gjort 10 reps på 57,5 la jag på till 60. Tänkte till min lilla hjärna just: "shut up and squat! det är 2,5kg skillnad!". Sagt och gjort. 2 set med 10 reps på 60 kg. Och mer finns nog i kroppen. Ökade sedan 5kg i den liggande benpressen med släde och ligger nu stadigt på 3 set med 10 reps över 100 kg. Känns illgött som bröderna Andersson säger!
 
I många fall är det just så att psyket sätter stopp innan musklerna. Framför allt i de stora basövningarna som böj,  marklyft, bänkpress osv och inte lika ofta i curlar eller isolerade övningar. Varför? Jo för att i de stora övningarna så måste du hela tiden mentalt vara med, spänna bålen så buktrycket finns där, tänka dig för och du känner hur varje muskel jobbar. Idag efter 5 reps på sista setet i böjen skakade benen när jag stod upp med stången på ryggen, men det var 10 reps som gällde inte 5, utan 10! Och det vart 10. Så du kan mer än vad du tror!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0